WAT IS DE X-FACTOR VAN JOUW HUIS?

Terug naar overzicht

Wat is de X-factor van jouw huis en wat maakt het uniek? Is het de plek, het uitzicht, de ruimte of…. Elk huis heeft z’n eigen onderscheidende

factor maar die moet je wel benoemen. Denk daar eens over na. Wat zijn de USP’s (Unique Selling Points) van jouw huis en waarom zou iemand anders jouw huis willen kopen. Wat zijn de voordelen. Denk hierbij ook aan de buurt, de buurt wordt steeds belangrijker bij een koopbeslissing. Kopers identificeren zich met een bepaalde plek, buurt of wijk. Hierin kun jij  je alvast onderscheiden want naast het vermelden van statistieken blijft de buurt vaak een ondergeschoven kindje.

Woonbeleving

Een koper wil weten hoe het is om in jouw huis en om in jouw buurt te wonen. Dat is de woonbeleving die je zoveel mogelijk in beeld moet brengen. Dat kan door plaatjes, een video en tekst. Ik heb wel eens gezegd dat een kijker het beeldscherm ingezogen moet worden van enthousiasme bij het zien van jouw woningpresentatie. Indien jouw woning in verkoop gaat moet je positief verrast worden door de foto’s. Is dat niet zo? Geef dat dan aan bij de makelaar en laat desnoods nieuwe foto’s maken.

Verkopers aan het woord

Jij wilt je huis verkopen? Schrijf dan als verkoper een stukje tekst. Vertel hierin waarom het zo’n fijn huis is en waar je boodschappen kunt doen. Met hoeveel plezier je de buurtbarbecue elk jaar opnieuw ervaart en hoe de bewoners elkaar helpen mocht dat nodig zijn. Vertel jouw verhaal. Vertel hoe je ’s avonds van een glas wijn in je tuin geniet en de zon onder ziet gaan. Een huis kopen is gevoel en de kijker is over het algemeen meer in jouw verhaal geïnteresseerd dan in de omschrijving van de makelaar.

Huis wordt maar niet verkocht

Staat je huis al wat langer te koop? Kijk dan eens kritisch naar de omschrijving en voeg jouw persoonlijke verhaal toe. Benadruk de sterke punten. Val jij op met je presentatie? Kom jij in de Live Shows van de X-Factor en maakt de geïnteresseerde een afspraak om jouw huis te bekijken? Nee? Neem dan de tips hieronder goed door en bespreek dit met je makelaar

TIPS – benadruk de sterke kanten

  1. Vertel jouw persoonlijke verhaal en waarom je destijds voor jouw huis hebt gekozen. Vertel waarom het zo fijn wonen is in jouw huis en maak hier een persoonlijk verhaal van. Ben je niet zo goed in schrijven, maak dan korte zinnetjes of laat de tekst door een  professional schrijven. Er zijn tegenwoordig hele goede bedrijven met tekstschrijvers in dienst die voor jou een fantastisch verhaal maken. Kijk op onze site voor de bedrijven die dit  voor je kunnen doen. Maak een compleet verhaal of laat dit maken.
  2. Gebruik een PAKKENDE TITEL! Maak een header waarin alles is verwoord. Doe dit kort en krachtig net zoals de krant dit doet. De titel moet de geïnteresseerde nieuwsgierig maken om verder te lezen.
  3. Maak de tekst niet al te lang, kort maar krachtig heeft veel meer effect. Vergeet niet dat mensen tegenwoordig te veel informatie krijgen en daardoor gaan selecteren. Denk aan het verhaal scannen, de lezer moet de aandacht erbij kunnen houden. Met een kort en krachtig verhaal is de kans groter dat het wordt gelezen.
  4. Verdeel je tekst in hapklare brokken met korte alinea’s. Dat leest prettiger. Niets is zo vervelen om een enorme lap tekst voor je ogen te krijgen. Veel mensen lezen de tekst dan niet. Een gemiste kans.
  5. Vermeld de bijzonderheden. Vermijd dubbele informatie. Bij het tabblad kenmerken staan bijvoorbeeld het bouwjaar, de woonoppervlakte e.d. Deze hoef je niet nogmaals extra in de tekst op te nemen. Vermeld onderaan de tekst de bijzonderheden zoals: Keuken bouwjaar 2018, badkamer in 2017 vernieuwd, zonnige tuin op het zuiden, extra isolatie e.d. Begin deze opsomming met “Bijzonderheden” of “waarom u/jij hier zou willen wonen”.
  6. Bekijk de tekst van concurrerende huizen op internet. Mist er nog iets in je tekst? Wijzig dit dan. Wees hier creatief mee en kopieer niet volledig andermans tekst.
  7. Zorg ervoor dat je altijd eerlijk bent en overdrijf niet. De lezer is ook niet gek.

Tot slot

Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, dat geldt voor de hele presentatie maar ook voor de tekst. Over het algemeen zijn mensen visueel  ingesteld en zullen ze eerst naar de plaatjes en video kijken. Ook de header (titel) is zeer belangrijk. Deze moet het huis in z’n geheel samenvatten.Indien de interesse voldoende is gewekt zullen mensen ook de tekst lezen, deze moet de interesse nog groter maken.

Wanneer je bovenstaande tips opvolgt ben je al een stap verder dan voorheen. Voor de kijker wordt nu duidelijk wat de X-Factor van jouw huis is. Ga voor een 10 en wees niet tevreden met minder.

Contact

Anderen zochten ook op: Huis verkopenHuis kopenTekstschrijver – Hypotheekadviseur