Hoe wordt de opstalverzekering bij een appartement geregeld?

Opstalverzekering bij een appartement.

In de meeste gevallen is de opstalverzekering bij een appartement door de VvE geregeld. Het gehele gebouw wordt verzekerd en de premie door de VvE betaald. Als lid van de VvE betaal je per maand een bijdrage. Dat wordt ook wel de VvE bijdrage of in de volksmond VvE kosten genoemd. VvE betekent Vereniging van Eigenaren. In deze vereniging zijn alle eigenaren verenigd die tezamen eigenaar van het gehele gebouw zijn. Het gebouw is gesplitst in appartementen en elke eigenaar koopt een appartementsrecht. Soms hoort daar ook een berging en/of een parkeerplaats  bij.

Van rechtswege lid van de  VvE

Wanneer je een appartement koopt word je van rechtswege lid. De notaris geeft jouw gegevens door aan de VvE maar het kan geen kwaad om je zelf even te melden bij de administrateur. Nadat het appartement is overgedragen ontvang je van de VvE bericht en wordt er vaak om een incassomachtiging gevraagd. Ook wordt gevraagd het huishoudelijk reglement te tekenen. Dan geldt overigens tegenwoordig ook voor huurders.

Niet vanzelfsprekend

In sommige uitzonderingsgevallen regelt de VvE niet de opstalverzekering. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij een slapende VvE. Deze VvE is niet actief en regelt waarschijnlijk niets. Zoiets komt weleens voor bij kleine of oude appartementencomplexen. Controleer altijd of de verzekering wel of niet geregeld wordt via de VvE van het complex. Is dat niet het geval zal je het zelf moeten regelen.

Appartementenclausule, hoe zit dat?

Een appartementenclausule wordt gebruikt om de schade te dekken die bijvoorbeeld door grove schuld van een andere eigenaar is ontstaan. Dat zou kunnen gebeuren wanneer een buurman opzettelijk schade veroorzaakt door brand. Bespreek dit altijd met de VvE en/of verzekeringsmaatschappij zodat je geen risico loopt.

Informatielijst voor appartementen

Wanneer je een appartement wilt verkopen zal je e en vragen- of informatielijst in moeten vullen waarmee je de koper op de hoogte stelt van allerlei zaken over het appartement. Daarin wordt ook aangegeven hoe de verzekering van het complex is geregeld. Let daar goed op of vraag de makelaar na de situatie.

Handige checklist verhuizen

Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.

TIP: Ga naar verhuisplanner >

> Gebruik de handige checklist verhuizen

Veel gestelde vragen

Terug naar overzicht

Anderen zochten ook op: Hypotheekadviseur en aankoopmakelaar