Negatieve berichten over woningmarkt en economie
De negatieve berichten vliegen je om de oren en zorgen er alleen al voor dat je depressief wordt. Bedrijven failliet, een ontslaggolf, flexwerkers eruit en de woningmarkt onderuit zijn allemaal titels van berichten die ik voorbij zie komen. Natuurlijk is het een gekke tijd maar ik weet ook hoeveel effect negatieve berichtgeving kan hebben in de hoofden van mensen.
De woningmarkt
Ook de woningmarkt zal waarschijnlijk afvlakken maar dat is geen rare ontwikkeling. De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren extreem gestegen en er zit veel lucht in de waarde van een huis. Aan enige stabilisatie lijkt meer behoefte dan ooit. Veel banken voorspellen dat de huizenprijzen gaan dalen maar het huidige aanbod is zo laag en de vraag nog hoog dat ik vrees dat dalende huizenprijzen voorlopig een illusie is. De nieuwbouw gaat de vraag naar huizen de komende jaren niet inhalen waarmee woningen niet veel goedkoper zullen worden.
Roet in het eten
Er blijft altijd behoefte aan wonen maar kunnen kopers de woningen nog wel betalen? Een dalend consumentenvertrouwen en oplopende werkeloosheid en daarnaast strengere regels voor een hypotheek zal het aantal biedingen waarschijnlijk wat afremmen. Op dit moment zie je dat verkopers nog even van de verkopersmarkt gebruikmaken door hun woning aan te bieden voor verkoop. Het aantal hypotheken wat wordt afgesloten is de afgelopen periode extreem gestegen. Vooral oversluiters doen de grafieken stijgen. Dat blijft natuurlijk niet zo en ik ben benieuwd hoe zich dit de komende maanden gaat ontwikkelen.
Tijd voor bezinning
Deze periode heeft ook iets goeds in zich maar ik besef ook wel degelijk alle verdriet die er in deze periode is. Mocht je alleen financieel zijn geraakt door deze crisis is dat op zich al een zegen. Denk eraan dat veel mensen in gezondheid getroffen worden door dit virus, gezondheid blijft toch het belangrijkste. Geld kan je altijd weer opnieuw verdienen, blijvende schade aan je gezondheid is een heel ander verhaal.
Lage kosten
Waar veel ondernemers de afgelopen jaren met stijgende kosten te maken kregen blijft dit toch de basis van een bedrijf. In goede tijden zijn we geneigd om continu te investeren en de kosten (vooral maandelijkse) toe te laten nemen. De omzet maakt dit dan wel weer goed. Maar de vraag is wat levert de investering op? Maandelijkse kosten stapelen zich op en heb ik persoonlijk een hekel aan wanneer het niets oplevert. Vooral abonnementen voor allerlei systemen of toepassingen rijzen de pan uit. Er is niets mis mee om elk half jaar je kosten onder de loep te nemen. Heb je het niet echt nodig? Heeft het geen toegevoegde waarde? Is het geen goede investering of reclame? Zeg het dan op tenzij je er een goede reden voor hebt dit niet te doen! Dat geldt ook voor de consument.
Kansen zien
In deze periode komen er ook kansen, je wordt gedwongen na te denken hoe jij je bedrijf in de toekomst voort wilt zetten of misschien wel wilt sluiten om een andere weg in te slaan. Laten we ervan uit gaan dat het coronavirus voor veel bedrijven, werknemers, ZZP’ers en Flexwerkers een tijdelijk ongemak is. Natuurlijk is er ook weer licht aan het eind van de tunnel.
Toe aan een samenwerking met NLVERHUIST?
Om ons platform meer body te geven blijven wij rustig investering in de ontwikkeling van dit portaal. Ik geloof erin dat betrouwbare, eerlijke dienstverlening en vakmanschap het uiteindelijk wint. Een lange termijnvisie hoort daarbij. Ook in deze tijd zitten wij niet stil en wordt er op dit moment gewerkt aan de website waarbij consumenten en makelaars gratis een woning of meerdere woningen aan kunnen bieden. Dat past helemaal in de filosofie van NLVERHUIST. De basis is een huis kopen en een huis verkopen. In de praktijk zie je dat er behoefte is aan vakmanschap, daarom bieden wij bedrijven een samenwerking met NLVERHUIST aan. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar: https://nlverhuist.nl/voor-bedrijven/
Anderen zochten ook naar: Hypotheekadvies en energie