Hoe organiseer ik een succesvol open huis?

Een succesvol open huis.

Je hebt er alles aan gedaan om je huis op te knappen en presentatie klaar te maken. De verkoopstylist is geweest, je hebt opgeruimd en alles gedaan om de woning zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De mooiste presentatie is gemaakt en je knalt jouw woning met een open huis online. De datum en het tijdstip staat groot als titel in de pagina en je bent er helemaal klaar voor. De sfeervolle lampen zijn aan, de haard brandt en de lekkere versnaperingen staan op tafel. De koffiepot pruttelt en de appeltaart staat op het aanrecht om aangesneden te worden. Laat de kijkers nu maar komen.

Het is tijd

Je kijkt op de klok en de spanning stijgt, minuten verstrijken en er komt niemand. Je loopt zenuwachtig heen en weer en checkt of je woning wel goed online staat. Is de datum en het juiste tijdstip wel goed op de website vermeld? De tijd gaat langzaam en je begint zelf maar te snoepen van al het lekkers wat op tafel staat. Na een half uur zakt de moed je in de schoenen en je vraagt je af of er überhaupt vandaag nog wel iemand op komt dagen. Je vreest het ergste en een diepe teleurstelling maakt zich langzaam van je meester. Waar is het misgegaan?

Mijn ervaring hiermee

Ooit was ik zelf de makelaar die deze teleurstelling moest verwerken. En dan moest het ergste nog komen. Mijn klant zat namelijk vol spanning te wachten op mijn telefoontje. Met lood in de schoenen belde ik op om te vertellen dat er helemaal niemand was geweest. Hoe is het mogelijk zei mijn klant. Dat was voor mij ook een raadsel. Ik verzekerde haar dat ik uit zou zoeken waar het aan kon liggen. De gehele presentatie heb ik doorgespit en alles gecontroleerd. Online stond alles goed. In de header stond  nog steeds – de verkoop van deze woning start met een open huis op… Ik kon maar één verklaring bedenken, de marketing was waarschijnlijk niet goed genoeg geweest.

Mijn besluit

Vanaf dat moment heb ik besloten geen open huis meer te organiseren zonder dat ik wist hoeveel mensen er zouden komen. Deels uit zelfbescherming, zo’n teleurstelling wil je niet nog een keer meemaken. Ik heb toen besloten de bovenste regel in de online advertentie pas aan te passen nadat geïnteresseerden zich eerst hadden aangemeld. Ook op Facebook zou ik pas openbaar maken dat er een open huis zou volgen nadat kijkers zich hadden aangemeld. Zo wist ik zeker dat ik niet voor niets m’n toch al spaarzame tijd zou investeren.

Overweeg jij ook te verkopen en staat je huis nog niet te koop? Begin dan met een gratis waardebepaling van de makelaar om inzicht te krijgen in de marktwaarde van jouw huis. Daarnaast kom je erachter wat de makelaar voor je doet tijdens een waardebepaling en een verkoopgesprek.

Vraag gratis waardebepaling aan >

> Meer over huis verkopen

Waar ging het mis?

Ik had met mijn marketing niet toegewerkt naar een hoogtepunt. Natuurlijk stond de woning online fantastisch te shinen maar geen enkele woningzoeker voelde de druk om actie te ondernemen. Er was geen schaarste gecreëerd. Ook in de eerste regel van de advertentie ging het mis. De verkoop start met een open huis op… terwijl ik totaal niet wist wie er zou komen. Sterker nog, er kwam helemaal niemand. Ik had een evenement georganiseerd zonder kaarten, een wedstrijd zonder voorverkoop, een pretpark zonder toegangscontrole. De nieuwste film was uitgekomen en niemand kwam kijken. De  cursus was gestart maar niemand had zich aangemeld. Daar heb ik enorm veel van geleerd.

Hoe moet het dan wel?

Organiseer een evenement en houd de datum en tijdstip nog even geheim. Maak ze nieuwsgierig en laat deelnemers zich alvast aanmelden. Richt daarna  alle marketing op dit evenement, van plaatjes tot tekst, van online tot offline, van krant tot flyer. Richt je op de piek van bezoekers die je met jouw presentatie bereikt. Alles gericht op dat ene moment. Denk daar niet te makkelijk over zoals ik ooit deed. Verzamel statistieken en informeer woningzoekers. Laat beslist niemand vóór dit evenement binnen kijken maar verzamel de geïnteresseerden voordat je een datum en een tijdstip prikt.

Hoe nu verder

Nadat jij een lijst met geïnteresseerden hebt, maak je de datum en het tijdstip bekend. Natuurlijk zal niet iedereen komen maar er komen ook mensen die niet op jouw lijst stonden. Natuurlijk komen er mensen die aan het oriënteren of nieuwsgierig zijn maar dat is part of the deal. Vraag je af hoeveel kopers  je nodig hebt. Inderdaad. Je hebt er maar 1 nodig! Zie al die andere kijkers meer als figuranten die de  druk verhogen want jij bent op zoek naar die ene koper. Die ene koper die bereid is om in deze situatie sneller te reageren en meer te betalen. En dat alleen maar omdat hij/zij ziet hoeveel interesse er is in jouw huis. Natuurlijk zijn er altijd mensen die verhinderd zijn. Wanneer ze écht geïnteresseerd zijn in jouw huis regelen ze iets. Dat heb ik al zo vaak  meegemaakt.

Stel een deadline

Stel van tevoren een deadline tot wanneer ze mogen bieden. Vertel dat pas tijdens het open huis. NIET EERDER! Laat ze eerst verliefd worden op jouw huis. De deadline verhoogt de druk nog meer en schept bovenal duidelijkheid. Bieden tot  aankomende maandag 17:00 of woensdag 12:00 uur. Iemand die overweegt te bieden wordt hierdoor tot actie gedwongen. Zo heb jij controle over het proces. Wees altijd eerlijk maar praat niet je mond voorbij. Schep duidelijkheid, that’s the golden rule. Doe geen beloftes die je niet na kunt komen en wees helder in hetgeen je communiceert. Verstrek de juiste informatie en laat duidelijk weten wat je van ze verwacht.

De biedingen

Verzamel de biedingen en geef niemand extra tijd om te bieden, dat zou ook niet eerlijk zijn ten opzichte van de andere bieders. Laat netjes weten dat het bod is ontvangen en dat je even de tijd nodig hebt om een beslissing te nemen. Zoek desnoods uit of de partij waarmee je verder wilt contact heeft gehad met een hypotheekadviseur en de financiële mogelijkheden heeft onderzocht. Durf te vragen zodat jij op basis van alle informatie de juiste beslissing kunt nemen. Jij bepaalt hoe het proces verloopt en aan welke koper en onder welke voorwaarden je verkoopt.

Stappenplan:

  1. Maak je huis presentatie klaar en schakel desnoods een stylist in.
  2. Haal de beste fotograaf in huis en maak een fantastische presentatie.
  3. Schrijf een uitnodigende tekst of laat de tekst door een tekstschrijver schrijven.
  4. Ga volgas online en laat iedereen weten dat je huis te koop staat.
  5. Zet de juiste marketing in om jouw huis bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen.
  6. Verzamel de geïnteresseerden.
  7. Plan een open huis. (ongeveer een week later)
  8. Informeer de geïnteresseerden / aanvragers.
  9. Richt je marketing op dit open huis.
  10. Laat niemand vóór dit open huis binnen kijken.
  11. Stel een deadline en kies voor de beste koper.
  12. Laat de koopovereenkomst door een professional opstellen.

Product of dienst voor verkoop huis bestellen >

> Bestel opstellen of controleren koopovereenkomst

Ik hoop dat je hiermee iets kunt. Dit werkt zowel in een kopers- en verkopersmarkt. Als je het maar op de juiste manier doet. Ik heb wel eens bij mensen aan tafel gezeten die aangaven dat dit niet bij hun paste en ze liever de bezichtigingen apart deden. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Plan je de bezichtigingen apart?  Plan ze dan in ieder geval achter elkaar en stel een deadline. Ik wens je heel veel succes met verkopen!

Handige checklist verhuizen

Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.

Ga naar verhuisplanner >

> Gebruik de handige checklist verhuizen

Veel gestelde vragen

Terug naar overzicht

Anderen zochten ook op: Bouwkundige keuring en energie