Wat is een taxatie?
Verschil tussen taxatie en waardebepaling
Er ontstaat nogal eens verwarring over een taxatie en een gratis waardebepaling. In de volksmond wordt een makelaar regelmatig gevraagd om een taxatie van de woning uit te voeren terwijl ze een waardebepaling bij verkoop bedoelen. Andersom is ook regelmatig het geval dat de consument denkt dat een waardebepaling voldoende is om een hypotheek aan te vragen of over te sluiten.
Waarvoor taxatie of waardebepaling nodig?
De taxatie is in de meeste gevallen nodig bij een hypotheek oversluiten, verbouwing met ophogen hypotheek of de aankoop van een woning waarbij een hypotheek wordt aangevraagd. De bank wil de waarde weten om zo de risico’s te beperken mocht er in de toekomst sprake zijn van gedwongen verkoop. De taxateur werkt de taxatie uit in een taxatierapport. Tegenwoordig worden de meeste taxatierapporten gevalideerd door o.a. NWWI. Zie dit als een controle door een externe en onafhankelijke partij.
Inschatten van de waarde
De waardebepaling is nodig om de verkoopwaarde vast te stellen waarbij de makelaar de verkoopkansen, marktwaarde en verwachte verkooptijd inschat. Dit kan in een verkooprapport worden vastgelegd maar de meeste makelaars bespreken dit aan tafel met de verkoper. In sommige gevallen volgt er een beknopte samenvatting van de bevindingen per mail. Tijdens de afspraak legt de makelaar ook vaak z’n werkwijze uit en worden de courtage en overige makelaarskosten besproken.
Makelaar of taxateur nodig?
Bij een huis verkopen schakel je een makelaar in en bij een taxatie de taxateur. In veel gevallen is dit dezelfde persoon en mag hij/zij beide diensten leveren. Aan de taxateur zijn hogere eisen gesteld i.v.m. de verantwoordelijkheid en mogelijkheden met een rapport. De bank neemt op basis van het taxatierapport een beslissing in hoeverre de klant een maximale hypotheek krijgt. Het is duidelijk dat hier een grotere verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken.
De afspraak
Voor beiden geldt dat de ze een afspraak maken om de woning te bekijken. De taxateur neemt foto’s, meet de woning op, bekijkt de bouwkundige en technische staat en zal de bewoner/eigenaar enkele vragen stellen. Dit is meestal binnen 30-45 min gedaan. Daarna wordt het rapport digitaal op kantoor uitgewerkt wat enkele uren in beslag neemt.
De makelaar zal eveneens de woning bekijken en meet bij twijfel de woning globaal op om zo met de juiste referenties te kunnen vergelijken. Op basis van hetgeen hij/zij ziet en de recent verkochte transacties kan er een goede inschatting van de waarde af worden gegeven. Dit wordt veelal direct met de verkopers aan tafel besproken. De makelaar kan vóór of na de afspraak onderzoek doen. Dit is geheel afhankelijk van de werkwijze van de makelaar. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat er snel een advies wordt gegeven maar aanvullend onderzoek kan nodig zijn. De makelaar zal zorgvuldig te werk moeten gaan om zo een degelijk advies te kunnen geven. Daarna beslist de verkoper om over te gaan tot het gunnen van de opdracht.
Onderbouwde schatting
Zowel een waardebepaling dan een taxatie is een onderbouwde schatting van de waarde. Aan de taxatie zijn strenge eisen verbonden en aan een waardebepaling niet. Toch zal in beide gevallen de makelaar z’n best doen om een eerlijk en onafhankelijk advies af te geven. Daarnaast kan er een verschil in waarde ontstaan door interpretatie van de referenties en verkoopkansen.
De taxateur legt de marktwaarde vast en de makelaar kijkt naar hetgeen de woning op kan leveren en komt vaak met een advies vraagprijs en verwachte verkoopperiode. Daarnaast zal de makelaar een verwachte verkoopsom communiceren ook al blijft het inschatten van een juiste verkoopprijs erg moeilijk. Je weet namelijk nooit wat een koper bereid is te betalen voor een woning. Hierbij spelen meerdere factoren een rol.
Bekijk ook de artikelen:
Makelaars geven verschillende waardes af, hoe kan dat? >>
Handige checklist verhuizen
Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.
> Gebruik de handige checklist verhuizen
Veel gestelde vragen:
- Wat kost een makelaar?
- Wat kost een aankoopmakelaar?
- Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?
- Hoe kan ik mijn huis zelf verkopen? (tips)
Meer informatie over:
- Een huis verkopen
- Een gratis waardebepaling
- Een huis kopen
- Je woning zelf aanbieden
- Je huis zelf verkopen (Stappenplan)
Anderen zochten ook op: Bouwkundige keuring en energie
Wist je dat…
Wist jij dat je jouw woning gratis op onze aanbodsite aan kan bieden? Gewoon zonder enige verplichting en kosteloos je woning plaatsen op NLVERHUIST. Klik nu op de button voor meer informatie.