Waarschijnlijk snap je wel wat ik hiermee bedoel, dagelijks klikken we op allerlei plaatjes, nieuwsbrieven, video’s en informatie. Het surf- en klikgedrag is de laatste jaren veranderd. Dat kan ook niet anders want we krijgen een bak met informatie over ons heen waardoor we zijn gaan selecteren. En dat doen we razendsnel. We scannen hetgeen we zien en wanneer het interessant is klikken we, vaak is dat even snel om te kijken wat erachter zit. Niet interessant genoeg? Dan klikken we weer weg.
Interesse wekken in jouw huis
Deze wetenschap is erg belangrijk bij een huis verkopen. Je weet namelijk hoe iemand kijkt en klikt. De plaatjes of een video in combinatie met een aantrekkelijke HEADER zijn de belangrijkste ingrediënten om de interesse te wekken. De tekst wordt vaak in een later stadium pas gelezen. Let hier maar eens op wanneer je aan het selecteren bent. Stel jezelf de vraag waarom je wel op het ene artikel klikt en niet op het andere.
Gemiddeld 1 á 2 seconden
Gemiddeld beslissen mensen online tussen de 1 á 2 seconden of iets interessant is. Dat is twee keer met je vingers knippen en weg is je kans. In deze eerste paar seconden moet je dus opvallen. Dat kun je met de hoofdfoto of een goede headline (titel) doen. Dit geldt ook voor de mobiel. De eerste paar foto’s zijn de belangrijkste. Dat zijn de USP’s (Unique Selling Points) van de woning. Deze moeten de kijker verleiden om door te klikken naar de rest van de foto’s en de presentatie
De volgorde van de foto’s
De volgorde van de foto’s is ook erg belangrijk. Vaak zie ik de logische volgorde afgestemd op de indeling voorbijkomen. Maar wanneer we hier op inzoomen zien we dat een entree/hal of gedateerd toilet bovenaan in de presentatie voorkomen. Wil je dat écht? Juist! Je moet hier de mooiste plaatjes laten zien zoals een mooie keuken, badkamer op zonnige tuin. Wat de eye-catchers van jouw woning ook zijn, ze moeten er als eerste staan. Op diverse websites worden foto’s verschillend getoond, let hierop voordat je online gaat.
Plaats enkele foto’s desnoods dubbel. Bijvoorbeeld aan het begin de 6 eye-catchers en daarna de volledige presentatie. Verleid eerst de kijker om te klikken en neem hem/haar dan mee door de gehele presentatie. Denk hierbij aan de logica maar wijk er vanaf indien dat gewenst is.
Staand, liggend of beiden
Kijk ook naar de afmetingen van de foto’s en of ze staand of liggend zijn. Kijk naar het platform waar je de woning wilt plaatsen (of laten plaatsen) en houd daar rekening mee. Wanneer de foto’s liggend worden gepresenteerd en er staan 2 staande foto’s bij kan het zijn dat er delen missen. Zo zie je soms de helft van een toilet of gang. Combineer desnoods die twee foto’s tot één liggende. Zo blijft de presentatie intact en toch logisch.
Tips voor een mooie presentatie
Natuurlijk komt er heel wat bij kijken om een huis mooi te presenteren. Hieronder een aantal tips voor een optimale fotoreportage.
- Welke uitstraling heeft jouw huis, hierop zijn de weersomstandigheden van grote invloed. Komt de fotograaf langs op een donkere of regenachtige dag? Vraag dan of de buitenkant opnieuw gefotografeerd kan worden met beter weer. Liever nog met zon op de gevel en een mooie blauwe lucht op de achtergrond.
- Hoe zit het met de verhouding straat, huis en lucht. Te veel straat of te veel lucht doet je huis kleiner lijken.
- Verkoop je een appartement met een minder mooie uitstraling aan de buitenkant, overweeg dan een binnen foto als hoofdfoto te plaatsen.
- Heeft je huis aan de voorkant een veel minder mooie uitstraling dan aan de achterkant, overweeg dan om de foto van de achterkant als hoofdfoto te plaatsen.
- Belemmeren bomen en struiken je huis, snoei ze of haal ze weg. Dit ligt bij veel verkopers enorm gevoelig maar is een noodzaak voor een goede presentatie. Een boom die de halve voorgevel bedekt is niet bevorderlijk voor een mooi plaatje.
- Hoe is het met de voortuin gesteld, ligt de tuin er netjes bij en is de heg mooi gesnoeid. Staan er fleurige bloemen in de tuin of bloembakken?
- Zijn de containers of fietsen op de foto zichtbaar, of erger nog staat er een auto voor de deur? Kortom de voorzijde is de meest belangrijke kant voor een eerste indruk. Ook wanneer kijkers een afspraak willen plannen rijden ze vaak eerst door de straat. Dan wil je dat jouw huis er perfect uitziet.
- Zorg ervoor dat de eerste 6 foto’s eye-catchers zijn. Dit moeten liggende foto’s zijn.
- Laat na de eerste mooiste foto’s pas de volledige fotopresentatie beginnen.
- Gebruik geen losse rechtopstaande foto’s maar altijd (al dan niet gecombineerd) liggende.
Staat jouw huis te koop of ga je binnenkort verkopen? Besteed dan aandacht aan jouw huis. Zorg dat jouw huis fantastisch overkomt op de hoofdfoto. Verleid de kijker om door te klikken. Op heel veel zaken heb je zelf invloed. Gebruik die voor de beste presentatie.
Schakel een professionele vastgoed fotograaf in om jouw presentatie naar een hoger niveau te tillen. Doe waar je goed in bent en besteed de rest uit. Klik hier voor de beste fotograaf in jouw regio.
Anderen zochten ook op: Aankoopmakelaar en hypotheekadviseur