Is een huis kopen emotie?
02 september 2019 
7 min. leestijd

Is een huis kopen emotie?

Rationeel of emotioneel een huis kopen?

Beste aankoopmakelaarDat lees je goed, een huis kopen is gevoel (emotie). We denken vaak dat we rationeel beslissen maar dat is in de meeste gevallen niet zo. Wanneer ik verkopers vraag waarom ze destijds hun huis hebben gekocht komt vaak het woord gevoel om de hoek kijken. Ze hebben in die tijd vaak meerdere woningen bekeken en het gevoel gaf de doorslag. Dus op de vraag of een huis kopen emotie is, is het antwoord ja. Dat geldt ook voor een huis verkopen.

Daar moeten ze maar doorheen kijken, no way!

Ik vergelijk dit wel eens met een auto. Hoe kan het ook anders, ik ben autoverkoper geweest. Ik geef je een voorbeeld. Ik ruil een smoezelige auto in met een deuk in het scherm en versleten autobanden. Ook de bekleding ziet er niet schoon en fris uit. Deze auto is technisch helemaal goed en ik zet hem in de showroom. Wanneer er klanten binnenkomen zeg ik dat ik de banden zal vervangen en het scherm zal laten repareren. Ook de bekleding zal ik laten reinigen. Voor deze auto vraag ik in verhouding tot een andere (zelfde) auto een stuk minder. Hoeveel interesse denk je dat er in deze auto is? Inderdaad, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Kopers kunnen hier niet doorheen kijken.

Na een aantal weken haal ik de auto maar uit de showroom en herstel wat nodig is. Ik vervang het scherm en de banden, breng de auto naar een poetsbedrijf en laat de bekleding reinigen. Ik zet dezelfde auto wederom in de showroom met een boeket bloemen erop. Daarnaast verhoog ik de prijs met € 3000,-. Drie keer raden hoeveel interesse er is? Inderdaad, de auto is binnen een paar dagen verkocht en de omzet is een stuk hoger dan in het eerste geval. Als de koper slim was geweest had hij de auto voor € 3000,- minder gekocht. Rationeel was dat de beste koop maar zijn gevoel riep iets anders.

Verkoopklaar en goed gepresenteerd

Houd dit voorbeeld vast bij alles wat over klussen en presenteren gaat. Kies niet altijd voor de makkelijkste weg en neem niet klakkeloos aan dat kopers er maar doorheen moeten kijken. Ook al zouden ze dat willen, de meesten kunnen dat simpelweg niet. Zorg ervoor dat je huis zo goed mogelijk verkoopklaar wordt gemaakt en wordt gepresenteerd. Dat verdien je dubbel en dwars weer terug. Zowel in de prijs als de snelheid van verkopen, mits je ook aan alle andere voorwaarden voldoet die ik in dit boek aanhaal. Denk eraan, je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Ook online niet. Maak desnoods gebruik van een verkoopstylist of een schilder.

Ga naar: Onmisbare tips huis verkopen >

> Meer tips huis verkoopklaar maken

Eén KLIK KAN HET VERSCHIL MAKEN

Ik zeg het vaak. Eén klik kan het verschil zijn tussen een succesvolle en snelle verkoop of maar aan blijven modderen met je huis. Dat heeft met het surfgedrag van mensen te maken. Wij krijgen tegenwoordig zoveel informatie op ons afgevuurd die we niet allemaal meer kunnen verwerken. Per dag wordt er meer informatie op internet gedeeld dan we in ons hele leven zouden kunnen bekijken. Daardoor zijn we gaan scannen en selecteren.

Een pagina wordt vaak van linksboven naar rechtsonder gescand. Zit er niets tussen wat ons opvalt klikken we snel door. Dat geldt ook voor jouw woning. VALT JOUW HUIS GENOEG OP tussen al het andere aanbod?

Gemiddeld beslissen mensen online tussen de 1 á 2 seconden of iets interessant is. Dat is twee keer met je vingers knippen en weg is je kans. In deze eerste paar seconden moet je dus opvallen. Dat kun je met de hoofdfoto of een goede headline (titel) doen. Dit geldt ook voor de mobiel. De eerste foto’s zijn de USP’s (Unique Selling Points) van je woning. Deze moeten de kijker verleiden om door te klikken naar de rest van de foto’s en de presentatie.

Mobiel aanbod huizen

Wat is er op de smartphone aan de hand met de foto’s? Van rechtopstaande foto’s (afhankelijk van het type website) wordt alleen de bovenkant getoond. Van een toiletruimte of badkamer zie je dan alleen de bovenste helft. Kijk hier maar eens naar en je zult verstelt staan hoeveel rechtopstaande foto’s nog steeds worden verwerkt in de fotoreportage. En dit terwijl het mobiele internetverkeer alleen maar toeneemt. Dat overkomt jou toch niet

Hoe moet het dan wel?

Heel  simpel, combineer 2 rechtopstaande foto’s tot één liggende. Bijvoorbeeld de entree/hal en het toilet. Hierdoor krijg je in de presentatie alleen maar liggende foto’s hetgeen de presentatie echt te goede komt.

Enkele tips voor de beste presentatie

  • Welke uitstraling heeft jouw huis, hierop zijn de weersomstandigheden van grote invloed. Komt de fotograaf langs op een donkere of regenachtige dag? Vraag dan of de buitenkant opnieuw gefotografeerd kan worden met beter weer. Liever nog met zon op de gevel en een mooie blauwe lucht op de achtergrond.
  • Hoe zit het met de verhouding straat, huis en lucht. Te veel straat of te veel lucht doet je huis kleiner lijken.
  • Verkoop je een appartement met een minder mooie uitstraling aan de buitenkant, overweeg dan een binnen foto als hoofdfoto te plaatsen.
  • Heeft je huis aan de voorkant een veel minder mooie uitstraling dan aan de achterkant, overweeg dan om de foto van de achterkant als hoofdfoto te plaatsen.
  • Belemmeren bomen en struiken je huis, snoei ze of haal ze weg. Dit ligt bij veel verkopers enorm gevoelig maar is een noodzaak voor een goede presentatie. Een boom die de halve voorgevel bedekt is niet bevorderlijk voor een mooi plaatje.
  • Hoe is het met de voortuin gesteld, ligt de tuin er netjes bij en is de heg mooi gesnoeid. Staan er fleurige bloemen in de tuin of bloembakken?
  • Zijn de containers of fietsen op de foto zichtbaar, of erger nog staat er een auto voor de deur? Kortom de voorzijde is de meest belangrijke kant voor een eerste indruk. Ook wanneer kijkers een afspraak willen plannen rijden ze vaak eerst door de straat. Dan wil je dat jouw huis er perfect uitziet.
  • Zorg ervoor dat de eerste foto’s eye-catchers zijn. Dit moeten liggende foto’s zijn.
  • Gebruik geen losse rechtopstaande foto’s maar altijd (al dan niet gecombineerd) liggende.

Binnenkort je huis verkopen?

Verkoopmakelaar inschakelenStaat jouw huis te koop of ga je binnenkort verkopen? Besteed dan aandacht aan jouw huis. Zorg dat jouw huis fantastisch overkomt op de hoofdfoto. Verleid de kijker zoals ik deed met het voorbeeld van de auto. Op heel veel zaken heb je zelf invloed. Gebruik die voor de beste presentatie. Ga niet zelf aan het experimenteren met fotografie tenzij je zelf een goede fotograaf bent. Schakel gewoon een professionele fotograaf in om jouw huis fantastisch in beeld te brengen. Doe waar je goed in bent en besteed de rest uit. De makelaar zal dit beamen. Ben je al toe aan een gratis waardebepaling? Vraag die dan nu aan via onderstaande link.

Vraag gratis waardebepaling aan >

> Meer over huis verkopen

Handige checklist verhuizen

Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.

Ga naar verhuisplanner >

> Gebruik de handige checklist verhuizen

Veel gestelde vragen

Terug naar overzicht

Anderen zochten ook op: Hypotheekadviseur en bouwkundige keuring

Woning gratis plaatsen via NLVERHUIST

Over de schrijver
Overzicht van allerlei artikelen, tips en adviezen over verhuizen en de makelaardij. Je vindt hier met name Blogs over een huis kopen en verkopen maar ook de laatste nieuwtjes en tips en tricks. Mocht je desondanks nog een vraag hebben stuur ons dan een bericht via het contactformulier.
Reactie plaatsen

Ontdek voor welk bedrag jouw woning nu verkocht zou kunnen worden? Klik hieronder op button en ontvang een gratis waardebepaling

 Gratis Waardebepaling
Duizenden mensen gingen je voor