arrow_drop_up arrow_drop_down
11 januari 2020 

DE  PRAKTIJK VAN EEN DUURZAME WERELD

Het is bijna dagelijks op het nieuws, we moeten iets doen om onze wereldbol te beschermen maar wat kunnen we eigenlijk doen? Dat hoeft niet ineens heel veel geld te kosten maar kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken wanneer we dit met z’n allen doen. Toch hebben veel mensen het gevoel er alleen voor te staan en sommige zaken zijn ook niet te verenigen met hetgeen voor ogen wordt gehouden. Hieronder de praktijk!

De vervuilende camper

Afgelopen week hoorde ik een verhaal over een oude camper. Daar mag je in Nederland in bepaalde gebieden niet meer mee rijden. Gevolg is dat deze mensen de camper gaan verkopen want een camper is nou eenmaal een stukje vrijheid waar je natuurlijk overal mee naartoe moet kunnen. De frustratie van deze mensen was groot want wat gebeurt er met de camper die verkocht of ingeruild wordt? Deze gaat waarschijnlijk voor export naar Afrika. Gevolg is dat de camper op een ander continent gewoon weer verder rijdt. Bizar!

Met z’n allen of…

Wanneer ik zeg dat we met z’n allen iets moeten doen aan een beter milieu bedoel ik daarmee ook de regering en de onbegrijpelijke regels. Ik zeg wel eens dat we met z’n allen in een broodtrommel leven, alles wat je daarin doet heeft op termijn gevolgen voor iedereen. Die camper in Afrika heeft dus nog steeds gevolgen voor ons ook al lijkt het ver weg. Een verbod op export voor vervuilende voertuigen en het verplicht duurzaam recyclen zou een flinke stap zijn. Wanneer zulk soort regels in het leven worden geroepen gaan we met z’n allen ook beter begrijpen waar we mee bezig zijn, en voorkomen we dat milieuonvriendelijke materialen wel in andere landen terechtkomen en daar misschien nog voor veel meer uitstoot zorgen.

Afval scheiden

Afval scheiden en in de juiste bakken, ik merk dat hier nog veel winst te halen valt. Het is juist bewust worden welke acties tot welke gevolgen leidt. Ook kan de overheid hier een grote rol in spelen maar de juiste voorlichting blijft uit. Voor jaren terug stond ik met een aantal vrachtwagenchauffeurs te praten die aangeven dat ze het gescheiden afval op het terrein op dezelfde bult gooiden. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit de afgelopen jaren verbeterd is en niet meer voorkomt. Toch krijg je dan onbewust een signaal dat hetgeen je doet niet helpt, dus waarom zou je dan nog alles scheiden wanneer later alles weer bij elkaar wordt gegooid. Laten we aannemen dat dit tegenwoordig wel goed geregeld is ook al blijft dat verhaal voor de rest van m’n leven in het hoofd zitten.

Van het gas af

Met z’n allen van het gas af en over naar een milieuvriendelijke brandstof. Maar de vraag is welke brandstof? Hierover zijn de meningen erg verdeeld waarbij elektriciteit en waterstof worden genoemd. De geleerden zijn het hier nog niet over eens. Dat doet me denken aan de videorecorders van vroeger, de betamax en VCC. Beide systemen waren op de markt waarvan er eentje heeft gewonnen. Zou het straks zo ook met duurzame brandstof gaan? Of kunnen we beiden naast elkaar blijven gebruiken? Wat mij enorm stoort is de overgang naar elektrisch. Wij moeten van het gas af en in Duitsland gaan ze juist op het gas. Een omgekeerde wereld en geen eenheid in Europa laat staan de hele wereld. Wanneer we echt iets willen doen zullen hier Europese regels voor opgesteld moeten worden die voor elk land geldt. Ik snap dat zoiets lastig is te regelen maar we hebben geen keus.

Elektrische auto’s

Enkele jaren terug stond ik in de showroom van een autodealer. Ik was toe aan een andere auto en overwoog elektrisch te gaan rijden. De bijtelling was gunstig maar de autodealer vertelde me dat dit ging veranderen en je zelfs duurder uit was met een elektrische auto. Waar blijft de stimulans van de overheid? Inmiddels zal een elektrische auto misschien wel goedkoper zijn maar daar zitten ook allemaal haken en ogen aan. Ik roep wel eens dat ik als zelfstandig ondernemer de auto twee keer betaal. Eerst moet ik hem zelf kopen (of leasen) en dan moet ik er ook nog voor betalen om in te rijden. Ook hier kan de overheid in rol in spelen om positieve veranderingen ten opzichte van het milieu te stimuleren met voordeeltje voor de consument en ondernemer. Het tegendeel is echter waar! Wanneer iedereen morgen over zou stappen op elektrisch rijden heeft Nederland een probleem. Die capaciteit in het netwerk is er niet eens.

Snelheid aanpassen

De snelheid naar beneden is een gevolg van een te hoog stikstofgehalte maar wanneer iedereen zich vandaag aan de snelheid zou houden zijn we waarschijnlijk een eind op weg. Daarnaast hebben dergelijke veranderingen een grote impact op ons functioneren en zal een beroep worden gedaan op ons aanpassingsvermogen. Dat het aantal bekeuringen explosief zal stijgen zal waarschijnlijk niet te voorkomen zijn. Ik kreeg laatst een bekeuring van 33 euro omdat ik 4 kilometer te hard heb gereden. Dat heeft niets met milieu of veiligheid te maken maar alleen met het spekken van de staatskas. Zo zijn er veel regels die mensen niet begrijpen. In de huidige wereld moet je iemand niet de les lezen maar een gevoel van saamhorigheid en bereidwilligheid kweken. Daarmee kunnen we de wereld redden.

Druppel op een gloeiende plaat

Nederland is een doperwt op de hele wereldbol maar toch denken we hier de wereld te kunnen veranderen. Dat kan ook wanneer je de weide wereld intrekt om samen met andere landen afspraken te maken hoe we zuiniger met onze wereld om moeten gaan. Goede voorlichting en subsidiemaatregelen die ons naast ons eigen besef stimuleren om milieuvriendelijkere keuzes te maken. Een beter wereld begint bij jezelf maar het is ook fijn dat je wordt geholpen en daarmee anderen ook weer kunt helpen.

Een hele opgave maar niet onmogelijk

Wanneer je dit artikel leest merk je dat het creëren van een duurzame en milieuvriendelijke wereld een hele opgave is. Veel ondernemers springen al dan niet gemotiveerd door het klimaat in op de behoefte van onze wereld. Ik denk dat de bereidwilligheid er wel is maar we soms niet weten waar we moeten beginnen. Daarnaast blijft er bij de gemiddelde mens te weinig geld over om nog te kunnen investeren in bijvoorbeeld een duurzamer huis of een elektrische auto. We kunnen honderden redenen bedenken om iets niet te doen maar we hebben maar één reden nodig om het wél te doen en dat is mijn wereld, jouw wereld en onze wereld!

Terug naar overzicht

Contact

Anderen zochten ook op: Energie en energieadviseur

Reactie plaatsen

Cookiebeleid: