Wat kost een notaris?
Een huis valt onder de noemer registergoed waarbij de overdracht via de notaris plaats vindt. De makelaar maakt de koopovereenkomst op die vervolgens met de andere stukken naar de notaris gaat. De notaris verwerkt deze koopovereenkomst in de akte van levering die vervolgens bij de notaris wordt getekend. Ook wanneer je een huis zonder hypotheek koopt is de procedure hetzelfde. Je hoeft dan alleen niet de hypotheekakte te tekenen.
Leveringsakte of akte van levering
In deze akte worden de afspraken die zijn gemaakt vastgelegd. Dan hebben we het over de afspraken die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd. Tevens worden hierin enkele zaken beschreven zoals, omzetbelasting, overdrachtsbelasting, kwijting en o.a. het verlopen van de ontbindende voorwaarden. Ook erfdienstbaarheden en/of bijzondere verplichtingen worden hierin opgenomen. Deze akte wordt ook wel transportakte genoemd.
Deze akte wordt na ondertekening ingeschreven in het kadaster. Natuurlijk controleert de notaris of verkopers bevoegd zijn tot verkopen en of er geen beslag op de woning is gelegd. Van koper wordt verwacht dat de koopsom vóór de overdracht op de derden-rekening van de notaris is gestort.
Hypotheekakte ook via de notaris
Ook de hypotheekakte wordt getekend bij de notaris. In deze akte zijn de hypotheekvoorwaarden vastgelegd zoals het recht van hypotheek om de woning te kunnen verkopen indien niet wordt voldaan aan de maandelijkse verplichting. Dit geeft de bank meer zekerheid en wordt het huis onderpand.
Het verschil tussen pandrecht en recht van hypotheek
Pandrecht kan gevestigd worden op roerende zaken en het recht van hypotheek op onroerende zaken. Beiden worden gevestigd als zekerheid voor het terugbetalen van de geldvordering. Op een huis kan geen pandrecht worden gevestigd maar wel het recht van hypotheek.
Wat kost een notaris?
Dan is per plaats en regio verschillend. Ik heb wel eens bedragen van € 650,- voorbij zien komen voor de hypotheek- en leveringsakte maar ook tarieven van € 1500,- zijn mogelijk. De notaris mag zelf het tarief bepalen, vraag daarom altijd eerst een offerte of meerdere offertes op voordat je een notaris kiest. Vaak weet de makelaar ook nog wel een goede en betaalbare notaris in de buurt.
Wie betaalt de notaris?
Tenzij anders aangegeven en overeengekomen bepaalt de koper de notaris. De koper betaalt ook de notariskosten met uitzondering van de doorhaling in het kadaster. Dit gaat vaak om een relatief klein bedrag ten opzichte van de koopsom. Wanneer op verzoek van koper of verkoper de koopovereenkomst ingeschreven moet worden in het kadaster wordt de betalen vastgelegd in de overeenkomst. Bekijk daarvoor ook het artikel: https://nlverhuist.nl/koopovereenkomst-inschrijven-in-kadaster/
Notariskosten zijn deels aftrekbaar
De kosten voor verwerving van de woning zijn aftrekbaar zoals het afsluiten van een hypotheek en de bemiddeling daarvan. Hieronder vallen ook grotendeels de notariskosten, taxatiekosten en aanvragen van een hypotheek met NHG.
Conclusie:
Notariskosten kunnen variëren, vraag daarom eerst een offerte op en vraag wat je daarvoor krijgt. Bij een huis kopen en een hypotheek vestigen moet je rekening houden met de leverings- en hypotheekakte. Daarnaast moet je rekening houden met kosten van de hypotheekadviseur, aankoopmakelaar, e.v.t. bouwkundig rapport en een taxateur.
Anderen bekeken ook: Huis verkopen en vakman