Jij wilt je huis verkopen of denkt erover na om dat te gaan doen. Dan begint de zoektocht naar een makelaar of je overweegt zelf te verkopen. Zelf verkopen kan een prima optie zijn wanneer je daar tijd voor, en zin in hebt. Hierover staat een uitgebreid artikel op deze website.
Wat zijn de makelaarskosten?
Dit is een vraag die nogal eens bij een afspraak voor een gratis waardebepaling plannen naar voren komt. In het eerste contact wordt gevraagd wat makelaar aan kosten berekend en met name de courtage. Zo’n vraag maar ook het antwoord zegt niets over de werkwijze, strategie en kwaliteit van de makelaar maar toch vindt de consument dit belangrijk. Veel makelaars berekenen een percentage van de opbrengst van de woning maar er zijn ook makelaars die met vaste tarieven werken. Laat de makelaar aan tafel eerst z’n verhaal doen want de goedkoopste makelaar zal waarschijnlijk ook minder bieden ook al hoeft dat natuurlijk niet. Ook de duurste makelaar hoeft niet de beste te zijn.
Wat is de beste tijd om het huis te verkopen?
Veelal wordt gedacht aan het voorjaar wanneer alles in bloei staat. Zelf vind ik dat er geen beste moment bestaat. Het wordt anders wanneer er drie dagen sneeuw ligt, dan zou ik even wachten totdat de sneeuw vertrokken is. Verder is het afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. Heb je al een woning gekocht dan wil je waarschijnlijk snel verkopen. Wanneer alles in bloei staat en groen is heeft dat een bepaald effect op mensen en voelen ze zich beter. Ook de presentatie komt dan mooier uit. Je kan dit altijd met de verkoopmakelaar overleggen. Een goede planning is het halve werk.
Wat is ons huis waard?
Dit is natuurlijk de hamvraag. De makelaar komt langs voor een gratis waardebepaling en dan wil je graag direct weten wat je huis waard is. Soms krijg je dit direct te horen en soms wil de verkoopmakelaar nog even aanvullend onderzoek doen. Neem daar de tijd voor. Je hebt meer aan een goed onderbouwde waardebepaling dan wanneer er zo maar iets wordt geroepen. Hierbij geldt dat er vaak voor de makelaar wordt gekozen die de hoogste waarde neerlegt. Dat is natuurlijk slim maar niet altijd reëel. Veel verkopers doen zelf ook een beetje onderzoek naar de waarde en laten zich niets wijs maken. Data is tegenwoordig overal te vinden ook al zit er een groot verschil tussen vraagprijzen en transactieprijzen.
Waarom zouden we jou als makelaar moeten nemen?
Dit is een vraag waar je als makelaar soms goed over na moet denken. De media is de afgelopen jaren naar een hoger niveau getild en makelaars bieden over het algemeen mooie presentaties aan. Het verschil zit hem vaak niet in het aanbieden van de woning. Over het algemeen doen makelaars natuurlijk allemaal hetzelfde maar toch zitten er grote verschillen in. Bekijk reviews van makelaars en bel eens om een afspraak voor bezichtiging te plannen. Zo weet je als potentiële klant hoe de makelaar straks met bezichtigingsaanvragen voor jouw woning omgaat. Word je nog dezelfde dag teruggebeld en komt de makelaar z’n afspraak na. Dit is een goede indicator om rekening mee te houden.
Waarin onderscheid jij je ten opzichte van de andere makelaars
Aan deze vraag hebben de meeste makelaars een hekel. Dit is eigenlijk het verlengde van het vorige punt. Onderscheiden ten opzichte van anderen is lastig te omschrijven en moet je ervaren. Makelaars gebruiken over het algemeen allemaal dezelfde tools dus daar zit het grote verschil niet in. Het grote verschil zit in de makelaar zelf. Zijn/haar denkwijze en manier van zichzelf presenteren. Heb je er vertrouwen in dat het goed komt en straat de makelaar dit ook uit.
Wat doe je allemaal voor mij?
Dat is een hele reeks en te veel om op te noemen. De meeste mensen hebben er geen idee van hoeveel werk erbij komt kijken. Ook in de goede tijd heeft de makelaar veel werk met een huis verkopen ook al lijkt dat niet zo. Twintig of dertig of zelfs wel vijftig of meer aanvragen voor bezichtigingen behandelen is gewoon veel werk en kost veel tijd. Dat zie je als consument vaak niet en speelt zich voornamelijk achter de schermen af. Toch heeft de makelaar bij een huis verkopen niet minder werk dan in de slechte tijd ook al lijkt dat zo.
Werken jullie ook met een styliste?
Ook dit is een vraag die bepalend kan zijn voor het geven van een opdracht. Van een makelaar mag je verwachten dat je tips en adviezen krijgt voordat een woning in de verkoop gaat. De styliste doet steeds vaker z’n intrede omdat een goede presentatie nou eenmaal meer geld oplevert. Maak hier gebruik van en luister naar de adviezen. Die geven ze niet voor niets want een huis kopen is gevoel. En dat gevoel kan je positief beïnvloeden door een mooie presentatie online te zetten.
Wat adviseer je om nog aan te pakken voor de verkoop?
Als verkoper wil je weten of je nog moet klussen, het buitenschilderwerk aan moet pakken of het terras schoon moet maken. Veelal stellen verkopers vragen op het moment dat de makelaar de woning bekijkt tijdens een eerste verkoopgesprek. Sommige verkopers vragen je het hemd van het lijf terwijl je als makelaar nog niet de opdracht hebt. Sommige makelaars zijn hier transparant in en anderen wachten totdat ze de opdracht hebben gekregen. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De makelaar die je niet direct alle informatie geeft hoeft niet beter of slechter te zijn maar wil voorkomen dat een andere makelaar met zijn/haar tips aan de haal gaat. Respecteer dat.
Wat is jullie verkoopstrategie?
Dat is een vraag die steeds vaker wordt gesteld. Verkopers willen vaak het maximale eruit halen en hebben behoefte aan transparantie. Dat was vroeger een zaak van vertrouwen maar steeds meer mensen willen betrokken zijn bij de verkoop. Dat past ook helemaal in deze tijd. Hierbij is de verkoopstrategie in combinatie met het aantal bezichtigingen en de procedure van het bieden belangrijke informatie. Vaak gaat het bij een verkoopgesprek om de waarde en kosten van de makelaar. Hierop wordt vaak vergeleken en komt de makelaar niet toe aan z’n verkoopverhaal. Laat de makelaars hun hele verhaal doen zodat je voldoende informatie hebt om te beslissen. Alleen op basis van courtage en waarde vergelijken is als het verschil tussen een appel en een peer. Zorg dat je alle informatie hebt voordat je een makelaar kiest.
Overige vragen
Er zijn nog veel meer vragen die consumenten stellen tijdens het eerste kennismakingsgesprek met de makelaar. Dat zijn ook vaak praktische en persoonlijke vragen. Een huis verkopen is maatwerk ook al bieden makelaars vaak hetzelfde aan. Toch zitten er grote verschillen tussen makelaar. De consument kiest ook vaak op gevoel wanneer ze enkele makelaars over de vloer hebben gehad. Datzelfde geldt voor een aankoopmakelaar. Over het algemeen doen de aankoopmakelaars ook hetzelfde bij een huis kopen voor de klant. Toch zitten hier ook grote verschillen in die je graag helder wilt hebben voordat je een keuze maakt.
Hoe nu verder?
Dit is het signaal dat de consument graag zaken wil doen. Over het algemeen is er dan al besloten en legt de makelaar de vervolgstappen uit. Tegenwoordig zijn hiervoor allerlei tools en systemen waar makelaars gebruik van maken. Toch wil je als verkoper vaak weten hoe zo’n proces in z’n werk gaat. Vraag het gewoon en de makelaars leggen dit graag uit. Vergeet niet dat makelaars hun best doen om de verkoopopdracht binnen te halen. Daarbij hoort ook het goed uitleggen van een verkoopproces.
Anderen zochten ook naar: Verhuizen en hypotheekadviseur