Hoe de waarde van je huis verhogen voor de verkoop?
Wie wil dat niet? De hoogste prijs voor z’n huis? Daar heb je zelf invloed op. Hieronder een aantal tips om de waarde van je huis te verhogen voordat je gaat verkopen. Een aantrekkelijk of goed onderhouden huis verkoopt sneller, ook de opbrengst zal van dit soort huizen zal hoger zijn. Bekijk daarvoor ook het artikel: Een aantrekkelijk huis verkoopt sneller.
Grote investeringen
Een nieuwe keuken of badkamer valt onder de noemer grote investering(en). De vraag is of de investering de moeite waard is om te doen. De waarde hoeft niet evenredig met de investering te stijgen. Je zou wel kleine zaken kunnen verbeteren. Hierbij moet je denken aan afwerking en schoonmaken. Ook een frisse witte kleur op het plafond of gedeeltes van de muur sauzen dragen bij tot een betere verkoop. Let er wel op dat je de investering die je doet, er niet altijd uithaalt bij de verkoop.
Goed onderhouden huis
Een slecht onderhouden huis verkoop minder goed en zal minder opbrengen. Hier valt veel winst te behalen. Bekijk hiervoor ook het artikel: Een goed onderhouden huis verkoopt sneller.
Hieronder valt bijvoorbeeld het schilderwerk buiten. Bij een slecht onderhouden huis worden de kosten op termijn alleen maar hoger. Kopers zien dit maar krijgen hierbij vaak ook een negatief gevoel. Iedereen wil graag een huis dat goed is onderhouden. Profiteer van deze kennis. Ook de afwerking binnen en de tuin buiten zijn belangrijke zaken om goed te onderhouden.
Waardeverhogende investeringen
Hoe anders kijk je naar een huis die van binnen en buiten mooi geschilderd is. Besteed hier aandacht aan. Ik merk het telkens weer dat wanneer een huis rommelig is afgewerkt en het schilderwerk te wensen over laat mensen afhaken. Je krijgt dan te horen dat ze het huis slecht afgewerkt vinden. Een huis schilderen en hier en daar beter afwerken is geen enorm grote investering. De opbrengst is hierdoor echter vaak wel een stuk hoger. Werk gaten in de muren weg en saus de muren een neutrale kleur. Breng kleur in de woning door de juiste accessoires toe te voegen. Schakel desnoods een stylist in voor advies.
Op de foto’s maar vooral de video en de 360 graden foto’s is vaak veel meer te zien. Slechte afwerking valt daarommeer op. Dat zijn details die iemand doen beslissen wel of niet te komen. Ons wordt wel eens gevraagd om oneffenheden weg te shoppen (Photoshop). Natuurlijk doen we dat wel eens maar hiermee loop je het risico dat de woning tegenvalt wanneer ze binnen komen. Wanneer een woning ten opzichte van de presentatie tegenvalt ben je de koper vaak kwijt. Ze worden liever positief verrast.
Woonbeleving
De potentiële kopers moeten zichzelf in de woning kunnen zien wonen. In hun hoofd bezig zijn met de inrichting en waar het erfstuk van oma komt te staan. Praktisch indelen wie op welke slaapkamer gaat slapen en hoe fijn het zou zijn om samen te kopen. Ze moeten het “nieuwe” huis als het ware beleven. Dat is emotie en emotie verkoopt. Breng daarom sfeer in de woning en haal persoonlijke zaken zoals foto’s weg. Ook aanstootgevende schilderijen en religieuze posters of voetbalprints weghalen. Natuurlijk ben je daar trots op maar je verkoopt het huis, niet die spullen.
Schoon en ruim
Ik zeg wel eens dat een huis brandschoon moet zijn voor de verkoop. Hierin kan ik een beetje doordraven maar kijkers zijn er in alle soorten en maten. Waar de één juist heel makkelijk is, is de ander juist weer enorm kritisch. Feit blijft dat iedereen graag een schoon huis wil. Besteed daar aandacht aan. Dit kost je bijna niets en levert in verhouding meer op. Daar moeten ze maar doorheen kijken hoor ik vaak. Dat is nou juist wat mensen niet kunnen of willen. Ruim je huis op, regel eventueel opslagruimte om spullen in op te slaan en maak het schoon.
Keuken aanpakken
In veel gevallen adviseer ik niet om de keuken te vervangen. Je kunt ook denken aan keukenrenovatie of pimpen. Misschien de deurtjes vervangen of een vieze kookplaat vervangen. Dit zijn relatief kleine investeringen ten opzichte van de waarde van het huis. Zelf heb ik veel keukens gerenoveerd. Deurtjes schilderen, nieuwe grepen erop, het aanrechtblad vervangen en nieuwe apparatuur erin. Tegenwoordig is er veel meer mogelijk dan vroeger maar bedenkt dat je de kosten in de hand houdt.
De voortuin
Veel potentiële kopers rijden eerst door de straat voordat ze een afspraak voor bezichtiging maken. Of ze maken eerst een afspraak en rijden daarna ’s avonds nog even door de straat. Een slecht onderhouden voortuin schrikt af. Vooral als de rest van de straat ook rommelig is. De kans dat een bezichtiger daarna afbelt is groot. Ook de (voor)tuin moet er verzorgd uitzien.
De kleuren
Zoals eerder gezegd kies voor neutrale kleuren. Wat veel verkopers niet beseffen is dat in de online presentatie alle plaatjes achter elkaar komen. Wanneer je drie keer doorklikt en drie verschillende kleuren op alle muren tegenkomt schrikt dat af. Eenheid en rust in een presentatie is belangrijk voor de verkoop en voor de waarde van je huis.
Staat je huis al leeg?
Overweeg dan om het weer in te richten. Een huis inrichten met karton is een goedkope oplossing om de woning een gezellige en moderne uitstraling te geven. Ook woningen van ouderen zijn hiervoor erg geschikt. Bekijk ook het artikel: Leeg huis met karton inrichten.
Conclusie:
Je hoeft niet altijd grote investeringen te doen om je huis voor kopers aantrekkelijk te maken. Kleine aanpassingen maken al vaak een groot verschil waarmee je de waarde van je huis verhoogd. Hoeveel deze stijging is zal moeilijk uit te drukken zijn in een bedrag. Ik ben er van overtuigd dat je kleine investeringen dubbel en dwars in de verkoopprijs terug zult zien.
Klik hier voor “onmisbare tips bij het verkopen van een huis”.
Anderen zochten ook op: Makelaar, aankoopmakelaar en hypotheekadviseur.