10 oktober 2019 

VERSCHIL TUSSEN JURIDISCHE EN FEITELIJKE LEVERING HUIS

Wat is het verschil tussen juridische en feitelijke levering van een huis?

Verschil tussen juridische en feitelijke levering huis

Verschil tussen juridische en feitelijke levering huis

De feitelijke levering is eigenlijk de sleuteloverdracht, dit komt bijvoorbeeld voor wanneer de koper graag eerder het huis in wil om bijvoorbeeld te klussen. De vraag is of dat slim is. Mijn ervaring met kopers die eerder de sleutel krijgen is minder goed. Boter bij de vis zodat je geen gezeur krijgt is mijn motto maar er kunnen ook situaties zijn dat het wel gewenst is.

Beide leveringen

Daarnaast is er de juridische overdracht. Deze vindt plaats bij de notaris. De handtekeningen worden op de akte van levering gezet en de notaris schrijft deze in bij het kadaster. Je zou kunnen zeggen dat hiermee de beide leveringen worden gesplitst in twee delen. In veruit de meeste gevallen vindt er een eindinspectie plaats, volgt ondertekening bij de notaris en wordt de sleutel overgedragen. Hiermee valt alles samen en iedereen is blij.

Levering van de woning

Om de woning te leveren moeten beide partijen aan hun verplichtingen voldoen. Dat is enerzijds de koopsom betalen en anderzijds de woning conform afspraak leveren. In de koopovereenkomst zijn een aantal zaken vastgelegd dat bijvoorbeeld de woning leeg en ontruimd maar ook zonder beslagen moet worden geleverd. Dit controleer je door de eind- of opleveringsinspectie te doen. Dit gebeurt meestal net vóór de gang naar de notaris.

Uitzonderlijke situatie

Het kan voorkomen dat het gewenst is de woning eerder in gebruik te geven. Dat kan bijvoorbeeld door een sleutelverklaring. In die sleutelverklaring wordt overeengekomen dat partijen van de standaard situatie afwijken. Wees hier voorzichtig mee en regel goed de aansprakelijkheid. Je blijft als verkoper nog steeds juridisch eigenaar totdat de overdracht bij de notaris is geweest. Zelf ben ik hier geen voorstander van en zal in de meeste gevallen adviseren het niet te doen. Vooral als mijn klant de verkoper is.

Tot slot

De Nederlandse wet schrijft voor dat de levering plaats vindt door levering via de notaris. Zorg ervoor dat je zaken goed zijn geregeld wanneer je de feitelijke levering scheidt van de juridische en besef dat de overdracht pas compleet is wanneer de akte is gepasseerd bij de notaris en is ingeschreven in het kadaster.

Handige checklist verhuizen

Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.

Ga naar verhuisplanner >

> Gebruik de handige checklist verhuizen

Veel gestelde vragen

Terug naar overzicht

Anderen zochten ook op: Bouwkundige keuring en hypotheekadviseur

Woning gratis plaatsen via NLVERHUIST

 

 

Over de schrijver
Overzicht van allerlei artikelen, tips en adviezen over verhuizen en de makelaardij. Je vindt hier met name Blogs over een huis kopen en verkopen maar ook de laatste nieuwtjes en tips en tricks. Mocht je desondanks nog een vraag hebben stuur ons dan een bericht via het contactformulier.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down