Biedingen openbaar.
Er is veel te doen in makelaarsland over de transparantie van biedingen die door potentiële kopers worden gedaan. De vraag is of deze openbaar moeten worden zodat bieders kunnen zien wat een ander heeft geboden. Hoe denk jij hierover?
Tegenwoordig zijn er online biedingssystemen zodat bieders kunnen zien wat anderen hebben geboden. Ook de voorwaarden staan openbaar vermeld. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld en doet afbraak aan het makelaarsvak. Makelaars zijn serieus met hun vak bezig en inzage in de geboden bedragen en voorwaarden heeft volgens mij geen enkele meerwaarde voor de bieders. Sterker nog, hiermee beïnvloed je het biedingsproces op een negatieve manier voor de koper, en krijgen mensen die anders de hoogste bieder waren misschien geen enkele kans meer. Daarnaast kan het ook negatief uitpakken voor de verkoper(s) wanneer er maar één bieder zou zijn. We zitten nog steeds in een opgaande markt maar dat zou in de toekomst ook kunnen veranderen.
Waarom meer transparantie in de biedingen?
Sommige bieders voelen zich bestolen wanneer ze er later achter komen dat de koper maar 1000 euro meer heeft geboden dan zij. In de meeste gevallen krijgt de makelaar de schuld dat ze informatie over biedingen hebben gelekt. Het is té toevallig en wij hadden die 1000 euro er ook wel bij willen doen. De frustratie hierover zorgt ervoor dat er een zondebok wordt aangewezen. En dat wordt de makelaar! Om dit te voorkomen is de regering bezig om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Diverse pilots over biedsystemen lopen er op dit moment maar het is nog onzeker welke kant dit opgaat.
Hybride biedsysteem
Een andere vorm van bieden zou het hybride biedsysteem zijn. Hierbij heeft iedereen gelijke kansen en wordt de huidige “bieden bij (digitale) inschrijving” gehandhaafd, en krijgen alle bieders na het biedproces informatie over de andere biedingen. Onlinebiedingssystemen zouden ook meehelpen om excessieve verkoopprijzen tegen te gaan. Dit staat echter lijnrecht tegenover de wens van de meeste verkopers en de opdracht van de makelaar. Er is dus nog veel werk aan de winkel wanneer dit soort processen moeten overeenkomen met de opdracht van de verkoopmakelaar. Die moet immers de belangen behartigen van de verkoper.
Het volledig veranderen van de werkwijze van makelaars komt de woningmarkt ook niet ten goede. Daarnaast is het de vraag wie dit soort systemen moeten beheren en wie daar toegang tot krijgt. Er gaat dus nog aardig wat water door de zee voordat alle neuzen dezelfde kant op staan. Zo heeft elk systeem z’n voor- en nadelen maar laten we ervoor zorgen dat de makelaar hiermee niet tussen wal en schip valt. Zij moeten op een werkbare manier de opdrachtgevers dienen zonder het zwarte schaap te worden. De koper kan een aankoopmakelaar inschakelen zodat er in ieder geval op kennisniveau gelijkwaardigheid ontstaat.
Conclusie:
Een huis kopen en een huis verkopen wordt voor makelaars steeds ingewikkelder wanneer er allerlei partijen bij betrokken zijn die hier iets van vinden. Transparantie is goed maar ik vraag me af dat in een tijd als deze, waar er allerlei lekken over data plaatsvinden en persoonsgegevens plaatsvinden kopers en verkopers erbij gebaat zijn dat alles maar in systemen wordt vastgelegd.
Wordt het dan ook verplicht deze data na het verstrijken van het financieringsvoorbehoud verwijderd? Of blijft deze data beschikbaar voor de platform aanbieders. Hoelang wordt deze data dan bewaard en wie gaat dit beheren? Wat gaat er gebeuren wanneer dit soort bedragen ook beschikbaar worden voor taxateurs? Hoe blijft de onafhankelijkheid gewaarborgd? Hoe zit het met spiderwebsites die data van dit soort biedingsplatformen afhalen? Zoals gezegd, dit is niet een zaak die zomaar is opgelost door de biedingen en voorwaarden openbaar te maken.
Download checklist bezichtigen
Ga je binnenkort een huis bekijken? Download dan de checklist voor bezichtigingen zodat je tijdens de rondleiding aantekeningen kan maken die je thuis nog eens rustig na kan lezen. Daarnaast kun je niets meer vergeten?
Handige checklist verhuizen
Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.
> Gebruik de handige checklist verhuizen
Veel gestelde vragen:
- Wat kost een makelaar?
- Wat kost een aankoopmakelaar?
- Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?
- Hoe kan ik mijn huis zelf verkopen? (tips)
Meer informatie over:
- Een huis verkopen
- Een gratis waardebepaling
- Een huis kopen
- Je woning zelf aanbieden
- Je huis zelf verkopen (Stappenplan)
Anderen zochten ook op: Bouwkundige keuring en energie