De nota van afrekening is de eindafrekening die je van de notaris ontvangt bij een huis kopen– of huis verkopen. Op deze afrekening staan een aantal zaken die je moet controleren. De koper ontvangt een andere nota van afrekening dan de verkoper. Indien er geld overblijft zal de notaris dit na de overdracht overboeken. Indien je moet betalen zal dat vóór de overdracht bij de notaris op de rekening moeten staan.
Op de nota van afrekening staan bijvoorbeeld:
- Notariskosten voor akte van levering en e.v.t. hypotheekakte
- De koopsom inclusief bijbehorende bedragen
- Hypotheekschuld
- Rente
- Verrekening gemeentelijke lasten
- Kosten hypotheekadviseur
- Kosten makelaar of aankoopmakelaar
- Kosten hypotheekadviseur
- Eventueel kosten taxateur
- Eindsaldo (te betalen, of te ontvangen)
Deze nota van afrekening ontvang je enkele dagen of weken voor de overdracht van de woning en dien je samen met de akte van levering goed te controleren. Mochten er vragen zijn kun je ruim van tevoren nog even de vraag of vragen voorleggen aan de notaris.
Bekijk ook artikel: Wanneer ontvang ik het geld van de notaris >>
Handige checklist verhuizen
Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.
> Gebruik de handige checklist verhuizen
Veel gestelde vragen
- Wat kost een makelaar?
- Wat kost een aankoopmakelaar?
- Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?
- Hoe kan ik mijn huis zelf verkopen? (tips)
Anderen zochten ook op: Energie en bouwkundige keuring