Een huis kopen kan een hele opgave zijn. Het aanbod koopwoningen is nog steeds lager dan de vraag en in de rij staan is nog steeds meer regel dan uitzondering. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden zoals Bas en Karin uitleggen. Zoals zij het deden, zo kun jij het ook!
Verhuizen naar een andere woning begon bij Bas en Karin steeds meer te kriebelen. Na de komst van hun dochter Britt bleek dat de woning aan de krappe kant was en meer leefruimte en extra opbergruimte stonden al langer op hun verlanglijstje. Bas heeft een goede baan bij de overheid en Karin werkt als ZZP’er om de tijd zelf in te kunnen delen.
De zoektocht begon op internet om ideeën op te doen welk soort woningen er worden aangeboden en voor welke vraagprijzen. Daarvan kregen ze niet direct een positief beeld. De prijzen waren vrij hoog en ze vroegen zich af of ze dat wel konden betalen. Het was dus zaak om eerst alles eens even op een rij te zetten. Dat begon met een wensenlijst, een afspraak met de hypotheekadviseur en een waardebepaling van de makelaar. Ik wou een helder beeld hebben van de financiële mogelijkheden, aldus Bas.
De wensenlijst
Samen hebben ze een wensenlijst gemaakt met een aantal punten waaraan de woning écht moest voldoen. Deze lijst hebben ze in eerste instantie apart van elkaar gemaakt om zo onafhankelijk van elkaar op te schrijven wat ze het belangrijkste aan het volgende droomhuis vonden. Daarbij was het belangrijk om de eerste prioriteit en eventuele optionele extra’s te vermelden. Ze maakten twee kolommen waarbij de eerste kolom een absolute must was waaraan de woning moest voldoen. In de tweede kolom moesten ze de eventuele voorkeuren vermelden. Het mag duidelijk zijn dat leef- en bergruimte op beide lijsten stonden vermeld. Hiermee hebben ze hun eigen wensen en voorkeuren in kaart gebracht wat zorgt voor duidelijkheid.
Nadat beide wenslijsten klaar waren zijn ze ’s avonds samen gaan zitten om hetgeen ze opgeschreven hadden te vergelijken. Beide lijsten hebben ze teruggebracht tot één duidelijke wenslijst waaraan een woning absoluut moest voldoen. Hun persoonlijke wensen werden zo steeds duidelijker maar ze beseften ook dat misschien vanwege de financiële mogelijkheden niet alles haalbaar zou zijn. Ondertussen had Karin gezocht naar een goede hypotheekadviseur waarmee ze een afspraak hadden gepland.
Het hypotheekadvies
Een keurig nette hypotheekadviseur met goede referenties online kwam bij hun langs om de mogelijkheden te bespreken. Het dienstverband van Bas gaf voldoende mogelijkheden maar omdat Karin nog maar net als ZZP’er was begonnen gaf dat nog een beetje stress. De hypotheekadviseur bracht de mogelijkheden in kaart en zette de verschillende hypotheekaanbieders voor ze op een rij. Daaruit kwam naar voren dat ze samen een huis konden kopen tot maximaal 450.000 euro kosten koper. Hiermee kregen Bas en Karin een helder beeld van de prijs waarbinnen ze konden zoeken. Het een en ander was mede afhankelijk van de (over)waarde van hun eigen huis. De hypotheekadviseur adviseerde dan ook een gratis waardebepaling van een makelaar aan te vragen. Dat hadden Bas en Karin ook al bedacht maar ze wisten niet dat dit gratis zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Een plaatselijk bekende makelaar werd uitgenodigd voor een waardebepaling en verkoopadvies.
De gratis waardebepaling
Er werd een afspraak gemaakt met een verkoopmakelaar in de buurt. Via internet vonden ze een op het oog goede makelaar maar omdat het om veel geld ging besloten ze er twee uit te nodigen voor een gesprek. Beide makelaars werden op één dag gepland. De gesprekken met de makelaars verliepen geheel volgens planning en de waarde van hun eigen woning kwam redelijk goed overeen. Er zat wel wat verschil in de courtage en opstartkosten maar daar kregen ze ook wat extra’s voor terug. Gemiddeld zat er dus niet zoveel verschil in en ze namen afscheid met de afspraak over een week contact met elkaar te hebben.
De mogelijkheden op een rij
Door de wensenlijst te maken, het adviesgesprek van de hypotheekadviseur en de gratis waardebepalingen van de makelaars ontstond er een helder beeld van de wensen en mogelijkheden. Ze hebben uitdrukkelijk aan de adviseurs aangegeven niet tussentijds te willen verhuizen. De hypotheekadviseur heeft in z’n berekening de kosten voor een overbruggingskrediet meegenomen zodat ze achteraf niet voor verrassingen zouden komen te staan. Bas, ik was in het begin wat onrustig maar na de gesprekken met makelaars en hypotheekadviseur was ik gerustgesteld. De mogelijkheden waren niet extreem groot, maar ze waren er wel dus dat gaf me een positief gevoel. Nu eerst maar op zoek naar een geschikte woning.
De zoektocht naar een huis
Via verschillende websites hebben we uren en dagen gezocht naar woningen en enkele afspraken voor bezichtigingen gemaakt gaf Karin aan. De makelaars waren op zich erg vriendelijk maar bij veel woningen stonden we op de reservelijst of die waren al onder bod. Dat was een grote teleurstelling voor ons gaf Bas aan. Ze hadden zich bij meerdere makelaars ingeschreven als woningzoekende en veel makelaars op Facebook geliked zodat ze als eerst op de hoogte waren van het nieuwe aanbod koopwoningen. Toch verliep dit niet helemaal vlotjes zoals ze gehoopt hadden want het aanbod was schaars. Kwam er een leuke woning voorbij dan waren ze alweer te laat of was er al geboden. Ze kwamen erachter dat makelaars hier op verschillende manieren mee omgaan en hetgeen ze in hun hoofd hadden een lastig verhaal was. Ze besloten de verkoopmakelaar te bellen waarbij ze het beste gevoel hadden voor advies. Tijdens de waardebepaling en het verkoopgesprek hadden de makelaars aangegeven ook te kunnen helpen als aankoopmakelaar. Bas en Karin dachten toen dat ze dit zelf wel konden. Toch was er nu behoefte aan meer advies.
Het gesprek met de aankoopmakelaar
De aankoopmakelaar had wel aangegeven dat een huis kopen niet zomaar een gelopen race was en dat de zoektocht naar een geschikte woning energie en tijd kost. Bas en Karin dachten hier achteraf toch iets te makkelijk over. Ze besloten om deze aankoopmakelaar in de arm te nemen om een huis te bemachtigen. De aankoopovereenkomst werd opgemaakt en Bas en Karin voelden zich nu een stuk sterker ook al kon de aankoopmakelaar geen enkele garantie geven. Indien de service en kwaliteit van de aankoopmakelaar overeenkwam met hetgeen hij had geschetst was de kans groot dat hij ook hun woning kon verkopen. Dat was natuurlijk voor de aankoopmakelaar een extra stimulans om extra z’n best te doen.
Geschikte woning
De zoektocht naar een geschikte woning ging onverminderd verder en na enkele teleurstelling waarbij hun bod bij inschrijving niet werd geaccepteerd en aan een andere bieder werd verkocht kwamen ze hun droomhuis tegen. Het moet zo zijn had Karin gezegd. Ze belden de verkoopmakelaar maar de afspraken voor bezichtigingen zaten al vol. Weer een teleurstelling en Karin werd er helemaal gek van. Ze kwamen op de reservelijst te staan en vroegen de aankoopmakelaar om advies. Hij gaf aan dat hij deze makelaar wel kende en contact op zou nemen. Via het makelaarskantoor lukte het toch om even binnen te kunnen kijken tussen die andere bezichtigingen door. De aankoopmakelaar kreeg hiervoor maar een kwartier de tijd. Hij besloot om tijdens die rondleiding even wat extra foto’s te maken omdat zijn klanten de woning niet konden bezichtigen. Na de bezichtiging kwamen Bas, Karin en de aankoopmakelaar samen om de bevindingen te bespreken.
Karin gaf aan dat ze geen woning ongezien zou kopen en alleen op de bevindingen van de aankoopmakelaar af kon gaan. De aankoopmakelaar adviseerde om toch een voorstel neer te leggen onder voorbehoud dat de kopers vóór het tekenen van de koopovereenkomst nog even mochten kijken. Ze bespraken de biedstrategie en de aankoopmakelaar legde een eindbod neer met zeer gunstige voorwaarden en een flexibele oplevering. De situatie bleef natuurlijk onzeker omdat Bas en Karin de woning niet in het echt hadden gezien ook al waren ze er een paar keer langs gereden. Ook waren ze afhankelijk van de verkopers of hun bod wel werd geaccepteerd zonder dat ze de woning hadden gezien. Ze kenden de buurt en besloten ondertussen bij de buren aan te bellen voor meer informatie over het wonen in deze straat en nagenoeg zelfde huis. Dat gaf hun wat meer rust. Afwachten dus maar.
Het verlossende woord
Na enkele dagen ontvingen ze via de aankoopmakelaar bericht. De verkopers wilden graag met hun in gesprek maar de onzekerheid sloeg toe omdat ze na een mondelinge deal alsnog af konden haken. En dat was natuurlijk ook zo want een woning moet je voelen. En dat gevoel van Bas en Karin ontbrak nu. De verkopers wilden nog geen definitieve toezegging doen voordat ze de woning hadden bekeken. Met spoed werd er een afspraak gepland waarbij Bas en Karin maar ook de aankoopmakelaar en verkoopmakelaar aanwezig zouden zijn. Tijdens de rondleiding waren ze enthousiast ook al waren er een aantal zaken die ze toch liever direct aan wilden pakken. Volgens de berekening van de hypotheekadviseur waren hiervoor wel mogelijkheden. Ze namen afscheid en spraken af om de volgende ochtend definitief hun besluit kenbaar te maken. Na overleg met de aankoopmakelaar waren ze eruit.
Ze wilden graag verder met de nieuwe woning en besloten hun bod te bevestigen. De aankoopmakelaar besprak dit met de verkoopmakelaar en na enige onderhandeling over de roerende zaken en datum oplevering werd de mondelinge deal gesloten. De koopovereenkomst werd opgesteld en getekend. De champagnefles kon open. Was het dan toch gelukt? Ze beseften maar al te goed dat dit niet zonder de aankoopmakelaar was gelukt en waren hem eeuwig dankbaar. Door het opbouwen van een vertrouwensband en de tomeloze inzet van de aankoopmakelaar besloten ze dat hij hun huis mocht verkopen ook al was hij iets duurder dan die andere makelaar.
De verkoop van hun huis
Het bleef nog wel een spannende periode want het huis van Bas en Karin moest ook nog verkocht worden. De makelaar gaf ze tips en adviezen om de woning verkoopklaar te maken. Ook gaf de verkoopstylist tips om hun woning net iets mooier te presenteren. Ze namen een paar dagen vrij om actief met hun huis aan de slag te gaan voor het beste resultaat. De makelaar had aangegeven om op die manier meer potentiële kopers naar het huis te trekken om zo te proberen om een hoger bod te krijgen. De fotograaf werd ingezet en alle belangrijke media gemaakt en verzameld waarna het makelaarskantoor de presentatie zou maken. Het werd een mooie presentatie en na goedkeuring van Bas en Karin ging de woning online. Via Facebook werd de woning vaak gedeeld en de woningzoekenden die ingeschreven waren bij de makelaar werden op de hoogte gesteld. Dat zorgde al snel voor meerde aanvragen voor bezichtiging. De makelaar maar ook de medewerkers op kantoor pakten dit professioneel aan en tijdens de rondleidingen waren ze met twee makelaars aanwezig.
De glossy brochures, woningplanners en beschrijving “hoe nu verder” werden uitgedeeld aan de geïnteresseerden. Daarnaast was alles online beschikbaar zodat geen enkele vraag onbeantwoord bleef. De biedprocedure met vraag en antwoord werd ‘s avonds op de website vermeld en gecommuniceerd met de kijkers. Ze ontvingen allemaal een nette mail waarin de procedure nog eens werd uitgelegd. Tevens ontvingen ze een link van het biedformulier zodat ze niets konden vergeten. Dat resulteerde in meerdere biedingen. Dat hadden Bas en Karin gehoopt maar zeker niet zo snel verwacht. De biedingen werden in behandeling genomen en besproken waarna er een beslissing volgde. Hier kwam ook de gunfactor om de hoek kijken omdat de mensen waaraan ze het wilden verkopen niet alleen het hoogste voorstel hadden gedaan maar in dezelfde situatie verkeerden da zij enkele jaren geleden. Hiermee identificeerden zij zich waarna een mondelinge deal werd gesloten.
Wederom werden de gegevens verzameld waarna de koopovereenkomst met bijbehorende stukken werd opgemaakt. De verkoopmakelaar had ondertussen met de kopers contact over de financiering. Hij moest er zeker van zijn dat dit geen roet zou gooien in de transactie maar dat zou allemaal goed komen. Ze hadden wat spaarcentjes en de ouders zouden bijspringen indien ze toch een paar duizend euro te kort zouden komen. En weer kon de champagnefles open. Dochter Britt was blij dat ze op dezelfde school kon blijven en haar vriendinnen op korte afstand bij zich had. Dat was voor Bas en Karin een vereiste in hun zoektocht naar hun nieuwe droomhuis. De hypotheekadviseur van de kopers kon ermee aan de slag en de financiering van Bas en Karin was inmiddels finaal akkoord. In razendsnel tempo was dit geregeld.
Via NLVERHUIST maakten partijen gebruik van de verhuisplanner zodat ze niets zouden vergeten. Natuurlijk brak er weer een stressvolle periode aan want verhuizen is één van de meest emotionele perioden in een mensenleven maar daar sloegen ze zich goed doorheen. Een goede planning met behulp van het advies van de makelaar en de verhuisplanner kwam alles goed en zijn ze vorige maand overgegaan. Hun eigen huis is inmiddels ook bij de notaris overgedragen waarna de rust nog wat terug moet keren. Natuurlijk staan er hier en daar nog wel wat verhuisdozen maar daar nemen ze rustig de tijd voor.
Wat maakte dit traject voor Bas en Karin anders dan anders?
Ik had echt niet gedacht dat dit zo professioneel werd aangepakt vertelt Bas, toen we ons eerste huis kochten ging dat op een hele andere manier. Er is wel wat verandert bij makelaars hoor roept Karin. De moed zakte me op een gegeven moment in de schoenen na een zoveelste teleurstelling maar door de instelling van de hypotheekadviseur en (aankoop)makelaar bleef ik toch geloven dat het een keer zou lukken. Wij beseffen ons terdege dat het zonder de juiste begeleiding en inzet van de aankoopmakelaar niet of niet zo goed was gelukt. Daar zijn we dankbaar voor. We genieten oprecht in ons nieuwe huis en Britt is al helemaal op haar plek. Dat is voor ons het belangrijkste.
Zoals Bas en Karin kun jij het ook
Ik kan wel honderden gevallen opnoemen waarom het wel lukt een woning te bemachtigen ondanks krapte op de woningmarkt. Blijf altijd positief en schakel een professional in. Ook wanneer het niet lukt zal daar vast een reden voor zijn omdat er een veel leuker huis op je staat te wachten. Waarom ik dit allemaal weet? Ik was zelf die aankoop-en verkoopmakelaar.
Door: Meindert Zomer
Handige checklist verhuizen
Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.
> Gebruik de handige checklist verhuizen
Veel gestelde vragen
- Wat kost een makelaar?
- Wat kost een aankoopmakelaar?
- Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?
- Hoe kan ik mijn huis zelf verkopen? (tips)
Anderen zochten ook op: Bouwkundige keuring en energieadviseur