Stappenplan huis zelf verkopen



Stappenplan om makkelijk je huis zelf te verkopen

  1. Verkoopklaar maken.
  2. Bepaal de vraagprijs.
  3. Registreer en maak een verkoopaccount aan bij NLVERHUIST.
  4. Schrijf de tekst en vul de kenmerken aan.
  5. Controleer de presentatie en plaatst je woning.
  6. Deel de woning via Social Media.
  7. Plan bezichtigingen of open huis in.
  8. Biedprocedure bepalen.
  9. Bieden bij (digitaal) inschrijven of onderhandelingen.
  10. Koopovereenkomst opmaken.
  11. Eindinspectie
  12. Tekenen bij de notaris en sleuteloverdracht.

1. Verkoopklaar maken

Een huis kopen is emotie en gevoel. Een beter onderhouden huis waar weinig aan hoeft te gebeuren is meer interesse in en levert meer op. Zorg ervoor dat je achterstallig onderhoud oplost en maak de woning verkoopklaar. Kleine dingetjes aanpakken maakt vaak al een groot verschil. In de meeste gevallen kost het weinig geld om je huis beter toonbaar te maken. Je moet er even wat extra aandacht aan besteden. Dat zie je dan ook vaak direct terug in de presentatie en het aantal aanvragen voor bezichtiging. Vooral een netjes opgeruimd en schoon huis doet wonderen. Zet die plintjes even vast en werk die beschadigingen even bij. Succes gegarandeerd.

Alle tips voor woning verkoopklaar maken >

> Meer over huis verkopen

2. Bepaal de vraagprijs

Doe onderzoek naar verkochte woningen in de straat, buurt of wijk. Online is veel te vinden maar ook via het kadaster.nl of waarderapport.nl kun je gegevens opvragen. Vergelijk het liefste met transactieprijzen dan met “oude” vraagprijzen. Woningen kunnen enorm afwijken ten opzichte van de vraagprijs die online te vinden is. Schakel desnoods een taxateur in om de waarde vast te stellen. Zoek de balans tussen een interessante prijs waarbij je voldoende kijkers trekt en hetgeen je verwacht voor je huis te ontvangen.

Soms kan een iets lagere vraagprijs leiden tot enorm veel aanvragen. Bedenk dat de eerste klap een daalder waard is en je bij voldoende aanvragen voor bezichtiging vaak sneller en voor een hogere prijs verkoopt. Na enkele weken of maanden de vraagprijs verlagen is killing en moet je ten allen tijde voorkomen.

3. Registreer en maak een verkoopaccount aan bij NLVERHUIST.

Via NLVERHUIST maak je gratis een verkoopaccount aan en kun je de woning kosteloos en zonder enige verplichting aanbieden. Hiermee krijg je een mooie woningpagina met professionele uitstraling. Net zoals de makelaar dat heeft. Daarmee kom je goed voor de dag en kunnen geïnteresseerden makkelijk contact opnemen. Staat je woning al te koop? Zie dit dan als een extra kanaal om je huis te promoten.

Maak nu verkoopaccount aan >

> Meer informatie over woning plaatsen

4. Schrijft de tekst en vul de kenmerken aan.

Je kan de media uploaden, tekst maken en kenmerken aanvullen. Wil je deze zaken liever uitbesteden? Ga dan naar onze bestelpagina en besteed werkzaamheden uit aan bijvoorbeeld een fotograaf, inmeter of tekstschrijver. Ook een video, plattegronden en een VR-tour kun je via deze site bestellen. Zorg ervoor dat je positief opvalt en een kort maar krachtige tekst (onschrijving) maakt.

Over het algemeen kijken mensen eerst plaatjes voordat ze gaan lezen. Omschrijf de bijzonderheden van jouw huis en waarom iemand hier zou willen wonen. Vertel jouw verhaal. Wil je weten hoe je een aantrekkelijke woningtekst schrijft?

Ga dan naar: Hoe schrijf ik een aantrekkelijke woningtekst >

Bestel product of dienst >

> Ga naar bestelpagina

5. Controleer de presentatie en plaatst je woning.

Nadat je presentatie helemaal compleet is controleer je het concept door op de button “bekijk woning” te klikken. Wanneer alles naar je zin is druk je op plaatsen en je woning staat binnen enkele seconden op de aanbodsite van NLVERHUIST. Controleer ook je woning nadat die is geplaatst. Gebruik bij voorkeur liggende foto’s zodat ze mooi uitkomen in de slider. Misschien valt je nog iets op voordat je naar de volgende stap gaat. Dit is het moment om nog iets aan te passen voordat je de woning deelt via social media.

6. Deel de woning via Social Media.

Via de buttons onderaan jouw woningpagina kun je de woning via Social Media delen. Ook via Whatsapp kun je de woning met familie, vrienden of kennissen delen. Hoe groter het bereik des te meer aanvragen voor bezichtigingen. Sommige verkopers vinden het lastig om anderen te vragen hun woning te delen. Vraag het gewoon, de meeste mensen willen je graag helpen. een bijkomend voordeel is dat iemand die de woning deelt misschien wel weer iemand kent die interesse heeft. Laat die bal maar rollen en voel je niet bezwaard om te vragen jou te helpen.

7. Plan bezichtigingen of open huis in.

Plan de bezichtigingen in wanneer het jou uitkomt maar doe dit slim. Plan de bezichtigingen kort achter elkaar. Wel voldoende tijd nemen zodat geïnteresseerden tijd genoeg hebben om te kijken maar laat zien dat er interesse is. Dat doe je het beste achter elkaar. De kijkers zien dan dat er ook anderen geïnteresseerd zijn. Dit is iets wat makelaars ook doen. Neem je liever wat meer tijd voor de rondleidingen is dat ook prima. Doe wat goed bij je voelt als je maar eerlijk blijft. Wees vriendelijk en bevestig desnoods de afspraak. Dan kan per mail, app of sms. Zo weet je zeker dat de juiste dag en tijdstip in de agenda komt te staan.

8. Biedprocedure bepalen.

Denk erover na welke biedprocedure je wilt gebruiken. Maak hiervoor een strategisch plan. Bijvoorbeeld: Op donderdag en vrijdagmiddag laat ik iedereen langskomen, ze kunnen dan bieden tot maandag 17:00 uur. Werk dat voor jezelf uit en houd je daar ook aan. Niets is zo vervelend dan een manier van verkopen die steeds weer veranderd. Je kunt dit naar eigen inzicht bepalen.

Wees niet bang om mensen teleur te stellen wanneer je enorm veel aanvragen krijgt. De écht geïnteresseerden reageren vaak ook het snelst. Soms kun je niet iedereen het huis laten zien omdat het er teveel zijn. De meeste makelaars houden hierbij maximaal 15 tot 20 afspraken aan. Wil je liever met iemand in onderhandeling is dat ook prima. De keuze is aan jou.

9. Bieden bij (digitaal) inschrijven of onderhandelingen.

Communiceer duidelijk aan de kijkers hoe de biedprocedure eruit komt te zien en voor wanneer ze een bod neer moeten leggen. Denk eraan dat het hier niet alleen om het bedrag gaat. Ook het financieringsvoorbehoud en eventueel een bouwkundige keuring horen bij de overige voorwaarden. Vergeet niet de datum van oplevering en de manier van bieden te vermelden. Bieden kan via een biedformulier of per mail. Laat weten welke gegevens je nodig hebt om tot een keuze te komen.

Wil je liever met de eerste bieder in onderhandeling gaan? Communiceer dat aan de kijkers zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Sluit een deal met de hoogste bieder of degene die de beste papieren heeft. Denk eraan dat kijkers die enorm overbieden soms geld tekortkomen wanneer de taxatie lager uitvalt. Kies voor de beste koper en dat hoeft niet altijd de hoogste bieder te zijn. Sluit daarna een deal en bevestig dit per mail.

10. Koopovereenkomst opmaken.

Na het sluiten van de mondelinge deal worden de gegevens verzameld en de koopovereenkomst opgemaakt. Ik adviseer om dit uit te besteden aan een makelaar of notaris. Via deze website bestel je eenvoudig een koopovereenkomst. Een gekwalificeerde makelaar maakt dan de koopovereenkomst voor je op. Nadat de inhoud door partijen akkoord is kan er worden getekend.

Tegenwoordig vindt tekenen ook digitaal plaats zodat je vanuit je luie stoel de stukken tekent. De getekende stukken kunnen naar de notaris. Dat kan ook per mail maar het is beter dit te doen via een afgeschermde en beveiligde omgeving. Wanneer wij de koopovereenkomst opmaken kunnen we er ook voor zorgen dat de gekozen notaris de stukken ontvangt.

11. Eindinspectie

Kort voor de juridische overdracht bij de notaris vindt de eindinspectie plaats waarbij wordt gecontroleerd of de afspraken zijn nagekomen en alles naar behoren werkt. Vergeet niet alle ramen te controleren of ze dicht en open gaan. Ook de boiler, afzuiging en CV-ketel goed controleren op werking. Tevens worden de meterstanden opgenomen die binnen enkele dagen aan de energieleverancier moet worden doorgegeven. Dit kun je ook regelen via deze site waarbij je verschillende leveranciers kunt vergelijken.

Download hier het eindinspectie/opleveringsformulier >

Bekijk ook artikel: Hoe moet ik de woning opleveren?

Ga naar energie vergelijken >

> Regel direct energie bij verhuizing

12. Tekenen bij de notaris en sleuteloverdracht.

Nadat de eindinspectie heeft plaatsgevonden ga je naar de notaris om de akte van levering te tekenen. Deze heb je in conceptvorm samen met de nota van afrekening uiterlijk enkele dagen voor de overdracht per mail ontvangen. Heb je nog niets ontvangen? Neem dan contact op met de notaris. Ook kan er een volmacht worden afgegeven zodat je niet naar de notaris hoeft. Dat geldt vooralsnog alleen voor verkoper.

Kopers moeten over het algemeen altijd naar de notaris om de hypotheekakte te tekenen. Wordt er geen hypotheek op de woning gevestigd kan de koper ook een volmacht tekenen. Mocht je wel naar de notaris moeten vergeet dan niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. De sleuteloverdracht vindt na het tekenen van de leveringsakte bij de notaris plaats.

Wanneer één van de partijen niet bij het tekenen aanwezig is door het afgeven van een machtiging kun je er ook voor kiezen de aankoopmakelaar of kopers de sleutels alvast mee te geven. Wanneer je dit liever niet doet kun je ervoor kiezen de sleutels na de overdracht naar de notaris te brengen. Zorg ervoor dat in ieder geval iemand de sleutel(s) nog heeft voordat je de deur dichttrekt. Je zal niet de eerste zijn die buitengesloten wordt na een eindinspectie.

Dit was in het kort het stappenplan bij een huis zelf verkopen. Denk aan je meldingsplicht waarbij je eerlijk de gebreken die bekend zijn aan de kijkers vertelt. Om een lekkende kraan of vaatwasser die het af en toe niet doet wordt de woning echt wel verkocht. Zorg ervoor dat je een vragenlijst (informatie over de woning) en een roerende zakenlijst invult en aan de kijkers ter beschikking stelt. Hiermee geef je de informatie die kopers nodig hebben voordat ze een bod doen. Daarnaast is het ook fijn om direct duidelijk te hebben welke zaken erachter blijven of meegaan.

Is het echte interesse in jouw huis?

Bedenk dat mensen die geïnteresseerd lijken dat niet altijd zijn. Dat heb ik gemerkt in een kopersmarkt waarbij de kopers het voor het zeggen hadden. Wanneer ik dan na belde om ze uit te nodigen kwamen de argumenten naar voren die ze hadden verborgen. Wees je ervan bewust dat mensen hierover niet altijd eerlijk durven zijn. Vooral wanneer je zelf je huis verkoopt willen sommige kijkers je niet voor het hoofd stoten. Het lijkt dan soms dat ze enorm veel interesse hebben maar in werkelijkheid jouw huis niet hun droomhuis is. Accepteer dit en ga weer verder.

Samenwerken een makelaar?

Wanneer je het spannend vindt om zelf je huis te verkopen maar er toch tijd in wilt stoppen om kosten te besparen, overweeg dan eens samenwerking met een (lokale) makelaar. Makelaars hebben vaak een enorm netwerk waar je van mee kan profiteren. Soms hebben ze al een bestand met woningzoekers die misschien wel geïnteresseerd zijn in jouw huis. Neem dit eens mee in je beslissing. Daarnaast kan de makelaar je helpen zodat je niets vergeet. Twijfel je? Nodig dan eens een makelaar uit voor een adviesgesprek en wie weet waar het toe leidt.

Andere belangrijke artikelen bij zelf huis verkopen:

Alle nieuws, tips en adviezen zijn te vinden via: https://nlverhuist.nl/blog/

Handige checklist verhuizen

Heb je onze handige verhuisplanner al bekeken? Deze kan je raadplegen zodat je niets vergeet en op tijd kan beginnen met het plannen van je verhuizing. De verhuisplanner is opgedeeld in maanden en weken zodat je precies weet waar je op welk moment iets moet regelen. Maak daar gebruik van, het is geheel gratis.

Ga naar verhuisplanner >

> Gebruik de handige checklist verhuizen

Veel gestelde vragen

Terug naar overzicht

Anderen zochten ook op: Energielabel en energie